Det finns två Systembolag i Eskilstuna, och det ena …. och det andra ….!

Om bemötande och trivsel handlar dagens fundering. Som rubriken säger så finns det två Systembolag i Eskilstuna. Det ena besöker jag ofta/ alltför ofta och gärna. Det andra är så centralt beläget att det är lätt att slinka förbi om andan faller på. Men den butiken är besöks mindre ofta.

Till att börja med så är jag ingen vän av det monopol som Systembolaget har i Sverige. Jag är helt övertygad om att det skulle kunna finnas en positiv marknad för entreprenörer som vill starta en egen liten vinbutik. Argumentet att Systembolaget har så stort utbud anser jag i princip är helt rätt och i praktiken helt fel. Det senare är den senare butiken ett paradexempel på. Och att Systembolagets monopol får oss att dricka mindre är rent struntprat. Deras sätt att prioritera BiB-viner framför viner av lite bättre kvalitet är tydligen ett led i systembolagets försäljningsstrategi. Vi vet alla att det anses farligt för folkhälsan att det köps så mycket av dessa lådviner.

Det var lite om min syn på Systembolaget. Då kan vi gå över till funderingen. På butik No 1 har jag alltid blivit trevligt och kunnigt bemött. Ibland – läs ofta – kommer jag med funderingar och beställningar på viner som de inte har hemma. Det är inte alltid all personal kan svara på mina nördfrågor, men då är de stora i sin okunskap, så istället för att försöka hitta på ett svar hänvisar de till någon som kan det bättre. Bra, precis som det ska vara!

Personalen verkar trivas och det syns och hörs genom att de ibland skojar med varandra. Och jag trivs eftersom de är så lätta att komma i kontakt med. Det finns alltid personal som går omkring och ser efter om de kan hjälpa till på något sätt. Nu har det gått så långt att vi känner igen varandra och jag kan fråga om det kommit in något nytt och spännande. Bra, precis som det ska vara!

Tyvärr kan viner vara korkskadade (ca. 3 % av alla viner med naturkork) och då har både Systembolaget och Butik No 1 den klara policyn att utan ifrågasättande byta ut den defekta varan. Bra. precis som det ska vara!

På butik No 2 är det inte lika kul. De har ett stort sortiment av Öl och lådviner, ett synnerligt magert utbud av viner över 100 kr och det är en helt annan stämning.

All personal är inte speciellt kunnig (och det kan jag bjuda på) men försöker dölja det genom att fabulera. Jag har blivit ifrågasatt varför jag ville lämna tillbaka ett skadat vin, om jag hade köpt det på den specifika butiken, om jag hade kvittot kvar och om jag var kunnig nog att bedöma det som korkskadat. Det gjorde mig putt och förbannad. Men principen en gång är ingen gång gäller för mig.

Dock började jag fundera och studera hur stämningen var lite mer generellt i butiken. Alltså! Jag förstår att de ibland kan ha det tufft med de sk. A-lagarna, men lite mänsklig finess och positivism är aldrig fel. Det kan också vara så att de har mindre personal och högre omsättning, vilket innebär att de som arbetar inte har tid att vara ”trevliga” mot kunderna. Dessutom kan det vara så att de känner igen mig och eftersom jag ifrågasatte varför jag blev så negativt ifrågasatt så tycker de illa om mig.

Men! När det nu är så att andra (vänner och bekanta) uttalat sig på liknande sätt om upplevelsen av att handla i de båda butikerna blir det lite olyckligt.

Min fundering handlade om bemötande och trivsel. Jag tror att vi alla skulle må mycket gott av att fundera på hur och på vilket sätt vi kommunicerar med andra människor. Om vi gjorde lika ofta som vi besöker ett Systembolag vore nog världen lite trevligare att leva i.

Och? Jo, jag ska gå på bolaget i eftermiddag. Och! Då gå på det bolag som har så goda utvecklingsmöjligheter.

About willethedog

Retorik, Vin och Toscana + Wille the dog är hörnstenar i mitt liv. Tjugonio års verksamhet som frilansande retoriker har gett mig många tankar och upplevelser. Målet med min blogg är att ur en retorisk synvinkel påpeka händelser i samhället. Mer om mig www.erlandlundstrom.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: